Інформує ПФУ: роз'яснення актуальних питань пенсійного законодавства
ЩОБ НЕ ПОВЕРТАТИ НАДМІРУ ОТРИМАНІ КОШТИ, СВОЄЧАСНО ПОДАВАЙТЕ ДО ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ АКТУАЛЬНУ ІНФОРМАЦІЮ
Зміна обставин, які справляють вплив на розрахунок пенсійної виплати, - інформація, яку необхідно своєчасно повідомляти органам Пенсійного фонду. За її відсутності можливі нарахування і виплата зайвих коштів, які неодмінно доведеться повертати.
До фактів, які впливають на розрахунок пенсійної виплати, належать:
- працевлаштування пенсіонера або зайняття підприємницькою діяльністю (за умови неподання такої інформації здійснюються законодавчо не передбачені за цих умов перерахунки пенсій у разі збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність);
- працевлаштування пенсіонера, який отримує пенсію за вислугу років, на роботу за спеціальністю, що дає право на призначення такого виду пенсії;
- зміна місцевості проживання (мешканці гірських місцевостей, радіоактивно забруднених територій отримують спеціальну надбавку, виплата якої при виїзді в іншу місцевість може бути припинена);
- зміна статусу (наприклад, позбавлення статусу ветерана війни певної категорії);
- зміна обставин, які є правовою підставою призначення особливого виду пенсії (за умови працевлаштування пенсіонера, який отримує надбавку на утримання дитини до 18 років, виплата такої надбавки повинна бути припинена; за умови припинення навчання або переведення з денної його форми дитиною померлого годувальника вона втрачає право на відповідний вид пенсії).
Переплату пенсійних виплат спричиняють і такі обставини, як надання роботодавцем недостовірних відомостей про розмір заробітної плати чи тривалість стажу; одночасне отримання надбавки на утриманця та пенсії у зв’язку із втратою годувальника на цю ж дитину; зняття пенсійних коштів в банківській установі після смерті пенсіонера.
Відповідно до статті 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або ж подання роботодавцем недостовірних даних про працівника, можуть бути повернуті добровільно або стягуються на підставі рішень органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
Отож, шановні пенсіонери! Не забувайте своєчасно повідомляти органи Пенсійного фонду про зміну обставин, які впливають на ваше пенсійне забезпечення. Пам’ятайте, що зайво отримані кошти неодмінно доведеться повертати, тож подібних ситуацій краще не допускати.
ДО ВІДОМА УПРАВИТЕЛІВ ТА ОБ’ЄДНАНЬ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНИХ БУДИНКІВ, ВИКОНАВЦІВ КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
18.07.2024 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 835 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань надання житлових субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг”. Відповідно до неї, було внесені зміни до ряду постанов, якими регламентуються питання призначення субсидій та пільг.
Для призначення пільг, а також житлових субсидій за експериментальним проєктом управителі багатоквартирних будинків та об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) разово подають Пенсійному фонду України відомості про адреси обслуговування і розмір внесків.
Для призначення житлових субсидій за загальними правилами відомості про розмір внесків/платежів об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком та суму простроченої понад три місяці заборгованості з оплати витрат на управління багатоквартирним будинком надаються управителями, ОСББ на запит органів Пенсійного фонду України щоразу при призначенні житлової субсидії за зверненням особи або без її звернення.
Крім того, у разі зміни ціни на послуги, розмірів внесків, форми управління багатоквартирним будинком, ОСББ протягом п’яти календарних днів з дати прийняття відповідних рішень подають відповідну інформація (із зазначенням підстав таких змін та поданням документів, що їх підтверджують).
Відомості, необхідні для призначення житлових субсидій та пільг, можуть бути надані як в електронному вигляді – через особистий кабінет управителя, об’єднання на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, так і в паперовому.
Проте, слід зазначити, що подання інформації в електронному вигляді засобами вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України пришвидшує обробку необхідної інформації для призначення субсидій/пільг, а також суттєво зменшує паперовий документообіг.
ЯК ОТРИМАТИ ПРОГНОЗНИЙ РОЗРАХУНОК МАЙБУТНЬОЇ ПЕНСІЇ
Послугу «Пенсійний калькулятор» розроблено для людей, які хотіли б спрогнозувати своє пенсійне майбутнє і дізнатися орієнтовний розмір пенсії за віком за даними, що містяться в електронних реєстрах Пенсійного фонду України. При цьому користувач може додати відомості про ті періоди своєї трудової діяльності, які наразі в Фонді відсутні.
«Пенсійний калькулятор» розраховує прогнозний розмір пенсії за віком в «цінах» на час розрахунку: сервіс не здійснює припущень щодо зростання середньої заробітної плати в Україні у наступні роки чи рівня інфляції. Також для визначення заробітної плати «Пенсійний калькулятор» використовує показники зарплати людини та середньої зарплати на момент проведення розрахунку. Саме тому розрахунок розміру пенсії буде більш точним в короткостроковій перспективі.
Крім розміру майбутньої пенсії «Пенсійний калькулятор» дає змогу порахувати наявний страховий стаж людини (при введенні всіх необхідних даних про трудову діяльність) та дозволяє визначити ймовірний вік виходу на пенсію з урахуванням можливо набутого стажу (тобто 60, 63 чи 65 років).
Щоб скористатись сервісом «Пенсійний калькулятор», необхідно виконати наступні дії:
– увійти в особистий кабінет застрахованої особи на вебпорталі Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/) за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП), Дія.Підпис або ID.GOV.UA;
– обрати алгоритм розрахунку пенсії: за введеними даними або з урахуванням стажу, що буде набуто до пенсійного віку;
– актуалізувати дані про трудової діяльності: натиснути кнопку «Додати період», ввести періоди роботи, дані по яким відсутні в Пенсійному фонді, і внести суми щомісячного заробітку (за потребою);
– виконати розрахунок пенсії, натиснувши кнопку «Зберегти та розрахувати»;
– після розрахунку отримаєте інформацію щодо розміру майбутньої пенсії з урахуванням страхового стажу на дату розрахунку і протокол розрахунку.
Варто враховувати, що «Пенсійний калькулятор» не передбачений для розрахунку пенсій по інвалідності, у зв’язку з втратою годувальника, працюючого пенсіонера або розрахунку пенсії в разі переходу з одного виду пенсії на інший.
Послугу «Попередній розрахунок розміру пенсії» можна отримати безпосередньо в сервісному центрі Пенсійного фонду. Під час розгляду такого звернення фахівці перевірять право на призначення майбутньої пенсії та обчислять її орієнтовний розмір за даними персоніфікованого обліку та електронної трудової книжки, за алгоритмами, які використовуються для попереднього розрахунку в «Пенсійному калькуляторі» на вебпорталі Пенсійного фонду України.
Важливо знати, що при «Попередньому розрахунку розміру пенсії» враховують і страховий стаж, якого заявник може набути до досягнення пенсійного віку.
РОЗШИРЕНО МОЖЛИВОСТІ ШЕРИНГУ ЦИФРОВИХ ДОКУМЕНТІВ У СЕРВІСНИХ ЦЕНТРАХ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ
Пенсійний фонд України спільно з Міністерством цифрової трансформації України розширили можливості використання документів з мобільного застосунку Дія. Раніше впроваджений механізм використання документів з ресурсу Мінцифри доповнено електронними копіями свідоцтва про народження та реєстраційного номера платника податків (РНОКПП), які є аналогом паперових документів.
Відтепер за наявності свідоцтва про народження та податкового номера в Дії для отримання послуг у сервісних центрах Пенсійного фонду України можна не брати з собою не тільки ID-карту, а й ці документи.
Як скористатись шерингом документів?
Щоб скористатись можливістю шерингу, достатньо відкрити свої цифрові документи в застосунку Дія, натиснути на необхідний документ та обрати штрихкод, продиктувати працівнику сервісного центру 13-значний код та підтвердити запит на передачу даних у Дії до Пенсійного фонду України.
Після цього цифрова копія документа автоматично завантажується в інформаційну систему Фонду і працівник сервісного центру може використовувати її для подальшого опрацювання.
Для яких послуг можна використати?
Шеринг цифрових документів може бути корисний при:
– призначенні/перерахунку пенсій, субсидій, пільг, страхових виплат;
– призначенні соціальних послуг;
– розв’язанні всіх питань щодо виплати призначених коштів (зміні способу виплати, зміні банківських реквізитів, переведенні пенсійної виплати за новим місцем проживання, поновленні виплати пенсії);
– виправленні/уточненні персональних даних у реєстрі застрахованих осіб;
– оформленні та отриманні пенсійного посвідчення;
– отриманні довідок (ОК-5,ОК-7), витягів з електронного реєстру листків непрацездатності, інших документів;
– оформленні допомоги на поховання тощо.
Нагадаємо, обмін електронними документами між Пенсійним фондом України та Міністерством цифрової трансформації України було запроваджено на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 №606 «Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів» та від 18.08.2021 № 911 «Про затвердження Порядку формування та перевірки е-паспорта і е-паспорта для виїзду за кордон, їх електронних копій».
Пенсійний фонд України та Мінцифра й надалі планують розширювати кількість документів у застосунку Дія, які можна використовувати для шерингу.
Довідково
Шеринг документів – (від англ. to share – поділитися) це отримання копій цифрових документів у систему державного органу за допомогою Дії. Такі копії є у форматі pdf-файлів та поля з метаданими.
ОСОБЛИВОСТІ ЗАРАХУВАННЯ ДО СТРАХОВОГО СТАЖУ ПЕРІОДІВ НАВЧАННЯ ДО 1 СІЧНЯ 2004 РОКУ
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (тобто до 01.01.2004), зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (стаття 24 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).
До 01.01.2004 періоди навчання за денною формою здобуття освіти у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах (крім періоду навчання за денною формою здобуття освіти на підготовчих відділеннях у закладах вищої освіти), в училищах і на курсах з підготовки кадрів, підвищення кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі зараховуються до стажу роботи (пункт “д” статті 56 Закону України “Про пенсійне забезпечення”).
Періоди навчання можуть зараховуватися до стажу роботи на підставі записів у трудовій книжці, якщо підставою для внесення записів до трудової книжки про зарахування на навчання та відрахування з навчання зазначено реквізити відповідних наказів або реквізити документа про освіту (диплом, свідоцтво тощо) – номер та дата видачі.
Водночас періоди навчання підтверджуються і дипломами, посвідченнями, свідоцтвами, а також довідками та іншими документами, що видані на підставі архівних даних і містять відомості про періоди навчання. Окрім того, для підтвердження періоду навчання за денною формою здобуття освіти приймаються довідки про тривалість навчання в навчальному закладі у відповідні роки за умови, що в документах є дані про закінчення повного навчального курсу або окремих його етапів (пункт 8 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637).
Довідково
Навчальний курс – завершений період навчання студента протягом навчального року. Тривалість перебування студента на навчальному курсі включає час навчальних семестрів, підсумкового контролю та канікул. Початок і закінчення навчання студента на конкретному курсі оформляються відповідними (перевідними) наказами.